اخبار قهوه, قهوه و سلامتی

کافئین برنحوه عملکردمغز ما اثر می گذارد ، کافئین چگونه کار می کند؟

 قهوه نقش زیادی در مصرف گسترده کافئین دارد و بسیاری از افراد به طور منظم قهوه می نوشند تا فقط از اثرات افزایش انرژی کافئین استفاده کنند. قهوه – و ماده اصلی آن ، کافئین – برای مطالعه  اواخر شب  نیرو بخش بوده  و   به زود بیدار شدن  ما کمک می کند.

برای استفاده بهتر از امکانات سایت لطفا اپلیکیشن قهوه فروشی آنلاین را از کافه بازار دانلود نمایید.

قهوه – و ماده اصلی آن ، کافئین -احساس خوبی به ما می دهد.

اما کافئین چگونه در بدن ما کار می کند؟

در این مقاله ، ما به شما یک نمای کلی از نحوه عملکرد کافئین خواهیم داد ، توضیح خواهیم داد با چه مکانیزمی در مغز شما بازی می کند . کمی درباره تأثیراتی که می تواند بر سلامتی شما بگذارد صحبت خواهیم کرد. این مقاله برای شماست.

مغز شما روی کافئین است.

به این معنی که کافئین برنحوه عملکردمغز شما تأثیر می گذارد و می تواند روحیه ، هوشیاری و ادراک  شما را تغییر دهد. از نظر شیمیایی ، کافئین شباهت زیادی به آدنوزین دارد و این شباهت همان چیزی است که باعث می شود کافئین با مغز ما ارتباط برقرار کند.

قبل از اینکه بفهمیم کافئین چگونه کار می کند ، ابتدا باید با آدنوزین آشنا شویم .

آدنوزین یک ترکیب آلی است که تأثیرات مختلفی بر مغز انسان دارد و نقش مهمی در تنظیم خواب و متعادل سازی فعالیت مغز و خلق و خو دارد. در مغز ما ، گیرنده ها می توانند به مولکول های خاصی متصل شوند و پاسخ های عصبی را ایجاد کنند. آدنوزین چندین گیرنده دارد که هرکدام تأثیرات خاص خود را دارند. دو مورد از مهمترین آنها گیرنده های A1 و گیرنده های A2A هستند.

کافئین

قهوه برنحوه عملکردمغز شما تأثیر می گذارد

هنگامی که آدنوزین به گیرنده های A1 متصل می شود ، باعث آرامش و خواب می شود. در طول روز، آدنوزین بیشتری به گیرنده های A1 متصل می شود. با نزدیک شدن به شب و خواب احساس خواب آلودگی بیشتری در ما ایجاد می کند.

مطالب مرتبط
گرانیتا قهوه یک دسر ایتالیایی لذت بخش برای روزهای تابستانی

گیرنده دیگری به نام گیرنده A2A با تنظیم میزان انتقال دهنده عصبی دوپامین(دوپامین به عنوان عامل شیمیایی مرتبط با لذت و اعتیاد شناخته می‌شود9 خلق و خوی ما را کنترل می کند.

کافئین از نظر شیمیایی شبیه آدنوزین است.

کافئین از نظر شیمیایی شبیه آدنوزین است که می تواند به محل های گیرنده آن متصل شود.هنگامی که یک مولکول کافئین به یک گیرنده آدنوزین متصل می شود ، از اتصال آدنوزین در آن محل جلوگیری می کند. بنابراین ، وقتی کافئین مصرف می کنید ، اتصال آدنوزین با محل های گیرنده آن مسدود می شود.

هنگامی که کافئین مانع اتصال آدنوزین با گیرنده های A1 می شود ، شروع احساس آرامش و خواب آلودگی که به طور معمول تجربه می کنیم طولانی می شود و ما یک انبوه انرژی لذت بخش را احساس می کنیم.

از آنجا که غلظت کافئین در بدن شما ساعاتی پس از نوشیدن یک فنجان قهوه کاهش می یابد . آدنوزین بیشتری می تواند به محل های گیرنده خالی متصل شود و دوباره احساس خستگی می کنید. روند مشابهی در سایتهای A2A اتفاق می افتد. مسدود کردن کافئین در سایت A2A باعث ترشح دوپامین شده و احساس خوبی به شما می دهد.

coffee-drinkers

قهوه احساس خوبی به شما می دهد.

آیا کافئین برای شما مفید است؟

این سوال بسیار متداولی است و برای چندین دهه مورد مطالعات زیادی بوده است. طبیعی است که سوال کنیم  آیا تداخل در عملکرد طبیعی مغز ما عاقلانه است ؟ اکثر متخصصان موافقند که مصرف منظم قهوه برای سلامت مغز مفید است. نشان داده شده است که قهوه هوشیاری را افزایش می دهد . اثرات افسردگی را کاهش می دهد . به تمرکز کمک می کند . حتی احتمال ایجاد اختلالات تخریب عصبی مانند زوال عقل را کاهش می دهد.

مطالب مرتبط
قهوه و تاریخچه قهوه جهان (قسمت اول)

کافئین علاوه بر اینکه یک ماده روانگردان است ، همچنین یک محرک است. هنگامی که یک فنجان قهوه می نوشید ،ممکن است  ضربان قلب و فشار خون شما افزایش یابد . بنابراین مصرف قهوه فقط برای افرادی بدون هیچ بیماری قلبی زمینه ای ایمن است.

از طرف دیگر ، ثابت شده است که قهوه برای سلامت قلب مفید است. کافئین زیاد – معادل بیش از چهار فنجان قهوه در روز – می تواند خطرناک باشد و احتمال بروز مشکلات قلبی را افزایش دهد. مصرف خفیف آن در یک تا چهار فنجان قهوه استاندارد در روز به طور کلی بی خطر تلقی می شود و ممکن است با کاهش کلی میزان مرگ و میر مرتبط باشد.

نتیجه:

ما قهوه را دوست داریم. مطمئناً  این طعم را شما همراهان قهوه  بی آر تی هم دوست دارید. اما اگر بگوییم شیفتگی اولیه قهوه به دلیل محتوای کافئین آن ایجاد نشده است ، دروغ گفته ایم .قهوه به ما کمک می کند تا بیدار بمانیم . توانایی تمرکز ما را افزایش می دهد . به همه ی ما یک پوشش نقره ای می بخشد . در حالی که در واقع برای سلامت کلی ما مفید است.

 از آنجا که مصرف بیش از حد چهار فنجان قهوه در روز می تواند اثر سو بر سلامت قلب داشته باشد و خواب را مختل کند. اگر به کمتر از چهار فنجان  قهوه در روز پایبند باشید کافئین یکی از ایمن ترین و مفیدترین داروهای روانگردان است که می توانید مصرف کنید.

شاد باشید.

منبع: Coffee Affection

21 نظر در “کافئین برنحوه عملکردمغز ما اثر می گذارد ، کافئین چگونه کار می کند؟

  1. بازتاب: آشنایی کودکان با قهوه | brtcoffee.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *