اخبار قهوه, کمربند قهوه جهان

قهوه عربیکا قهوه روبوستا | انواع قهوه ها

عربیکا روبوستا

 

گونه های قهوه

قهوه گونه های مختلفی دارد که هرکدام دارای زیرگونه هایی میباشد. این زیرگونه ها شاخصه های عطری و طعمی متفاوتی داشته که خود را ازسایرین متمایز می سازند. معمولا فقط دوگونه قهوه عربیکا و قهوه روبوستا /کانفورا جهت مصارف تجاری پرورش می یابند. البته گونه دیگری به نام قهوه لیبریکا نیز وجود دارد که سهم بسیار پائینی در تولید قهوه دارد.

گونه عربیکا

گونه عربیکا، بوته ای همیشه سبز با برگی بیضی شکل و سبز تیره بوده که میتواند تا 6متر ارتفاع داشته باشد. در مزارع، اندازه گیاهان را به منظور برداشت و افزایش تغذیه گیلاس ها تا حدود 3متر نگه میدارند. یک گیاه عربیکا حدود 50 سال و بیشتر میوه خواهد داشت. اگرچه بعد از 30 سال عملکردش کاهش می یابد. درختان عربیکا در درمای بین 15 تا 23 درجه سانتی گراد و در مناطقی که میزان بارندگی سالانه آن ها 1/5 متر است، رشد می کنند. اسیدیته پیچیده و ترکیبات طعمی موجود در گونه های عربیکا به این معنی است که تنوع زیادی در عطر و طعم آن وجود دارد. بطور کلی شیرین تر هستند و دارای یادداشت های عطری و طعمی از میوه ها، گل ها،شکلات و آجیل هستند. همچنین از قهوه روبوستا گران تر هستند و این گرانی بدلیل نیاز به شرایط خاص کشت مانند آب و هوا و ارتفاع جهت رشد است. دانه های قهوه عربیکا معمولا بیضی شکل و دارای خوشه مرکزی مشخص و بزرگ تر از دانه های روبوستا هستند. brtcoffee.ir

گونه روبوستا

گونه روبوستا بیشتر در ویتنام، غرب آفریقا، اندونزی و سایر بخش های جنوب شرقی آسیا رشد می کند. روبوستا دارای مقادیر اسیدیته پائین تری نسبت به قهوه عربیکا هستند. به این معنی که بطور کلی طعم شیرینی کمتری در آن ها وجود دارد. درختان گونه روبوستا می تواند تا حدود 10 متر رشد کنند، آن ها دانه های کوچکتر و گردی را تولید می کنند. روبوستا برای اولین بار در کنگو، کشف شد. درختان روبوستا بعد از 3سال اولین محصول خود را تولید می کنند و تولیدات آن ها20 تا 30 سال و بیشتر ادامه می یابد.

brtcoffee.ir

brtcoffee.ir

روبوستا در دمایی بین 23 تا 27 درجه سانتی گراد با مقادیر بارندگی سالانه 1/5 متر یا بیشتر رشد می کند. درحالیکه روبوستا در مناطق دشتی مانند جنگل های بارانی شکوفا می شود، بهترین رشد گونه عربیکا در ارتفاعات بالا (از 600 متر بالاتر از سطح دریا و بالاتر) است. مراقبت از درختان قهوه روبوستا بسیار راحت است. این درختان بسیار مقاوم در مقابل شرایط آب و هوایی و آفات گیاهی بوده و بطور متوسط یک سوم ارزان تر از قهوه های گونه عربیکا هستند. یکی دیگر از شاخصه های گونه روبوستا، وجود کافئین بیشتر است. دانه های روبوستا بطور کی کوچک تر و دایره ای تر از دانه های عربیکا هستند.

مطالب مرتبط
فراوری بصورت پالپ طبیعی Pulped Natural

 

عربیکا روبوستا
تاریخ نام گذاری

1895

1753

زمان گل دادن

بطور نا منظم

بعد از باران

حدودمیزان کافئین

%2

%1.2

شکل دانه

دایره

بیضی

حدوددرصدتولیدجهانی

30

70

روبوستا عربیکا[

گونه لیبریکا

گونه لیبریکا در ارتفاعات کم و درمالزی و آفریقای غربی پرورش یافته و کمتر از 1% بازار تجارت را بخود اختصاص داده اند. درفنجان، غلیظ و تند هستند، اما طرفداران خود را در بعضی از کشور ها دارند. در فیلیپین به ” باراکو ” معروف است.دو زیرگونه معروف از لیبریکا وجود دارد. Liberica var Liberica، که به آن گونه Liberica یا Liberian گفته می شود.و C.Liberica var.devevrei، معروف به Excelsa.

تعدادی از انواع مختلف در ماداگاسکار و جزایر ماسکارین وجود دارد که فاقد کافئین هستند یا مقدار کمی کافئین دارند. از جمله C.mauritiana ، C.lancifolia ، C.kianjavatensis، C.macrocarpa ، C.myritifolia. این گونه ها دربخش طبقه بندی Mascarocoffea قرار دارد. گونه های عربیکا و روبوستا در گروه Eucoffea قرار دارند وتلاش برای پرورش انواع Eucoffea با صفات بدون کافئین از انواع Mascarocaffea موفقیت آمیز نبوده است.

زیر گونه های قهوه

شاردونه، کبرنه و پینو، همگی از انواع انگور هستند که بسیاری از ما حتی اسم آن هارا هم نشنیده ایم.بسیاری از مردم شگفت زده می شوندکه انواع مختلفی از قهوه وجود داردو هرگونه ای عطر و طعم متفاوتی همچون انگور،سیب،پرتقال و گل هارا به ما ارائه می دهند. همان طور که بعضی از گل هابه منظور ارتقا جنبه های خاص همچون رنگ و یاعطر وبوهای مختلف چیده می شوند.

گونه عربیکا بتدریج در سراسر جهان گسترش یافت، درنتیجه زیرگونه های جدیدی مناسب با شرایط مختلف آب و هوایی وخاک، یامقاوم دربرابر آفات و بیماری های گیاهی رشد و توسعه یافتند. علم گیاه شناسی در طول قرن بیستم، انواع زیرگونه های جدیدی (توسط سازمان های توسعه و تحقیقاتی که کم و بیش ازطریق سازمان های تولیدکننده و دولت های ملی تامین می شدند) تولید کرده است. بعضی از آن هابعنوان یک محصول مقاوم دربرابر خشکسالی و زنگ زدگی بدست آمده است. گرچه بطور تصادفی زیرگونه هایی باپیچیدگی بیشتری به ارمغان آمده است.امروزه زیرگونه های بسیار زیادی در سراسر جهان وجود دارد. عربیکا دارای دو زیرگونه رایج ” تیپیکا و بوربون “ است. این زیرگونه های کهن و قدیمی اغلب در سایه رشد می کنند. از آنجایی که گونه عربیکا خود گرده افشان است، آنها پایدار هستند، اما گاهی اوقات جهش می یابند (جهش به معنای تغییرات ژنتیکی در گیاه و به عبارت دقیق تر،جهش ها تغییراتی در توالی DNA هستند) ویا به روش های مختلف، پیوند می شوند تابه زیرگونه هایی تبدیل شده که قابلیت کشت شدن را دارا باشند. در ادامه به تشریح و بررسی زیرگونه های مختلف می پردازیم.

روبوستا عربیکا brtcoffee.ir

کاتیمور

تلاقی بین قهوه تیمور (یک زیرگونه جهش یافته از قهوه روبوستا) و قهوه کاتورا (تولید شده درآزمایشگاهی در پرتغال). علاو برتوان آن برای رشدیافتن در شرایط بسیار مختلف، عموما بخاطر مقاومت دربرابر بیماری ها و آفات کاشته می شوندو بازدهی بالایی دارند و نگهداری از آنها راحت است.از لحاظ طعمی شهرت زیادی در این زیرگونه وجود ندارند.بااین حال نمونه ای خوب از کارهایی هستند که در شرایط آزمایشگاهی تولید شده اند.

مطالب مرتبط
فرآوری قهوه | قهوه سبز | پروفایل دانه قهوه سبز |پوست قهوه

 

انواع قهوه

انواع قهوه

کاتوآی

تلاقی بین قهوه موندونوو و کاتورا است. اگر بخوبی به آن ها رسیدگی شود، میتوانند دارای طعم خوب منحصر بفرد و بسیار شیرین باشند. کاتوآی بیشتر به واسطه غلظتش شناخته شده است. میوه های این زیرگونه مقاوم دربرابر باد و باران شدید بوده و بطوری که همچنان متصل به درخت باقی می مانند،در نتیجه یک محصول سالم به شمار می آید.

کاتورا

ای زیرگونه پیوند طبیعی بوربون و تیپیکا بوده که در برزیل کشف شده است. به دلیل رشد مناسب در آمریکای مرکزی، اغلب در آن منطقه کاشت می شوند.کاتورا درختی کوتاه است که به همین دلیل برداشت محصول از آن بسیار ساده تر بوده، همچنین بازدهی بسیار بالاتری نسبت به زیرگونه بوربون دارد و در مقابل قوام و شیرینی کمتری نسبت به آن داشته، امادارای اسیدیته خشک، بی نقص و باکیفیت است.

کلمبیا

نام دیگر این زیرگونه Variedad Colombia است. در فنجان خود می توانید عطر و طعم های کارامل و شکلات همراه با کمی گیلاس را احساس کنید. این زیرگونه در کلمبیا تولید شده است. میوه های بسیار زیادی را ارائه داده و به خوبی در برابر بیماری ها مقاومت می کند.بنابراین در مزارع کوچک بسیار پرطرفدار است.

هیرلوم اتیوپی

زیبایی هیرلوم در رمز و رازشان است. آن ها از جنگل های طبیعی قهوه در جنوب غربی اتیوپی نشات گرفته اند. عطر و طعم های گلی و مرکباتی از خصوصیات این قهوه در فرآوری های شستشو و عطرو طعم های انواع توت هاهمچون توت فرنگی و بلوبری در فرآوری طبیعی از خصوصیات دلپذیر این زیرگونه است.

اس ال 34 و اس ال 28

در دهه 1930 میلادی با آزمایشگاه اسکات قرادادی جهت کار وتحقیق و توسعه قهوه های کنیایی بسته شد تا بتوانند قهوه هایی قوی تر و مقاوم تر در برابر خشک سالی ارائه نمایند. ان ها با اس ال 28 در واقع ب ماموریت خود جهت یک درخت با کارایی بالا، ناکام بودند. اما موفق به تولید دانه هایی با شیرینی بالا، متعادل و پیچیده شدند. پس از کاشت این زیرگونه در ارتفاعات بالاتر، عطروطعم پیچیده تر و شیرین تری دردانه های اس ال34 کشف شد. مقاومت هردو زیرگونه آزمایشگاهی در مقابل آفات پایین است. دانه های قهوه 90 درصد از مزارع زیر کشت در کشور کنیا،از همین دوزیرگونه است.

جِمبِر

پس مزه شکر در حال آب شدن(کاراملی شدن)، شیره افرا و شکر قهوه ای در این نوع از قهوه تیپیکا مشاهده شده است.این زیرگونه از طریق هندوستان، یمن و اتیوپی سفر کرده و درحال حاضر در اندونزی کشت می شود.

مطالب مرتبط
اهداف پیش روی استارباکس در زمینه کربن تولیدی قهوه های خود

تکیسیک

این زیرگونه به عنوان شاخه ای از بوربون، طعمی استثنایی با اسیدیته لایه ای و احساس دهانی غلیظ، تمایز خود با سایر زیرگونه ها را ایجاد می کند. شیرینی این قهوه بسیار شدید و تمایل به سمت طعم هایی همچون کارامل و شکر قهوه ای دارد.

تیپیکا

تیپیکا یک جهش طبیعی در درختانی است که در یمن کشت شده بودند. گسترش تیپیکا در ساسر دنیا عمدتا بدلیل کشت آن در اندونزی توسط هلندی ها و ارسال آن به منطقه کارائیب توسط فرانسوی ها بوده و از آنجا به سرعت به آمریکای مرکزی و جنوبی گسترش یافته است. تیپیکا گیاهی با بازدهی پایین است، بنابراین یافتن آن بعنوان یک گونه نادر است و به بیماری زنگ برگ نیز حساس است.کاشت پرورش این قهوه توسط مزارع مختلف،جهت ارائه یک قهوه شگفت انگیز است.اگر درشرایط مناسب کشت شود عموما شیرینی،شفافیت و اسیدیته باکیفیت و ممتازی رانشان خواهد داد.

ویلاسارچی

این بوربون جهش یافته دارای اسیدیته ظریف، پس مزه میوه ای شدید و شیرینی ممتاز است. این زیرگونه اولین بار درشهر سارچی در کاستاریکا کاششته شدو درختی محکم،سالم و انتخابی برتر برای کشاورزی ارگانیک است.

ویلالوبوس

این زیرگونه شاخه ای از خانواده تیپیکا است که ظریف،گلی و حتی گاهی مرکباتی است. این گونه دردهه 1600 میلادی توسط تاجران هلندی به اندونزی آورده شد.آن را به دلیل جزئیات ظریف و اسیدیته بالا و لطیفش دوست دارند.ویلالوبوس بالاخص دارای طعم قوی میوه های هسته دار مانند زردآلو، هلو و آلو است

بوربون

بوربون همانند تیپیکای جهش یافته نشات گرفته از قهوه کشور یمن است. نام گذاری آن براساس محلی است که برای اولین بار در آن کاشته شده است (جزیره بوربون در حال حاظر جزیره رئونیون نام دارد). این جزیره مستعمره فرانسوی ها بوده و از آنجا بود که آن ها، این قهوه رابه سایر نقاط دنیا وعمدتا دوقاره آمریکا، بردند.میوه بوربون کوتاه و گرد است ومعمولا میوه و دانه ای متراکم دارد.این درخت 20تا 30 درصد بیشتر از انچه معمول است،تولید می کند. اما هنوز بعنوان گیاهی با بازدهی پائین دیده شده و به بیماری زنگ برگ نیز حساس است. اغلب میوه های بوربون قرمز رنگ هستند. بااین حال انواع دیگری از بوربون نیز وجود دارد.بوربون نارنجی، بوربون زرد و بوربون صورتی که هرکدام خصوصیت های طعمی متفاوتی دارند.

ادامه گونه های قهوه در پست بعدی جمع آوری شده است.

 

برای استفاده بهتر از امکانات سایت لطفا اپلیکیشن قهوه فروشی آنلاین را از کافه بازار دانلود نمایید.

9 نظر در “قهوه عربیکا قهوه روبوستا | انواع قهوه ها

  1. بازتاب: قهوه روبوستا عربیکا | انواع قهوه ها |قسمت دوم | brtcoffee.ir | انواع روبوستا
  2. بازتاب: قهوه اکوادور در امریکای جنوبی | brtcoffee.ir | مشخصات قهوه اکوادور | طعم قهوه اکوادور
  3. بازتاب: شش گونه جدید قهوه در ماداگاسکار شناسایی شد | brtcoffee.ir
  4. بازتاب: رشد گیاه قهوه | شرایط پرورش درخت قهوه | تکثیر درخت قهوه | ریشه قهوه | درخت قهوه
  5. بازتاب: هوای سرد غیرمعمول در برزیل باعث افزایش قیمت قهوه می شود | brtcoffee.ir
  6. بازتاب: قیمت های قهوه درسراسر جهان درحال افزایش است،3 دلیل افزایش قیمت قهوه | brtcoffee.ir
  7. بازتاب: قیمت های قهوه در سراسر جهان در حال افزایش است، 3 دلیل افزایش قیمت قهوه | brtcoffee.ir
  8. بازتاب: بهترین دانه های قهوه در جهان - بررسی 10 تا از برترین ها 2021 ( قسمت اول ) | brtcoffee.ir
  9. بازتاب: Explorer Cold Brew ،در ماجراجویی بعدی خود این کنسانتره را فراموش نکنید | brtcoffee.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *