آموزش قهوه, اخبار قهوه, کمربند قهوه جهان

قهوه روبوستا عربیکا | انواع قهوه ها |قسمت دوم

انواع قهوه روبوستا و عربیکا

 

در قسمت دوم انواع قهوه ها به بررسی بیشتر گونه قهوه روبوستا عربیکا در پایین میپردازیم.

انواع قهوه روبوستا عربیکا

ماراگوگیپ

یک زیرگونه جهش یافته دیگر از تیپیکا،ماراگوگیپ است و ماراگوییپی نیز تلفظ می گردد. بیشترین شهرت آن به دلیل دانه های بسیار بزرگی است که برخی آن را دانه فیل می نامند. بااینحال درخت آت بازدهی کمی دارد. زمانی که برشته می شود،دانه اش دوبرابر اندازه اغلب گونه های بوربون و تیپیکا بنظر می آید. عقیده عمومی براین است که هرچه دانه بزرگتر باشد عطر و طعم بیشتری دارد.اما صحت آن هنوز در پرده ای از ابهام است. ماراگویپی قطعا به یک قهوه غلظت داده و در ترکیبات اسپرسو، به پیچیدگی کلی ترکیب می افزاید.

موندونوو

این زیرگونه یک پیوند طبیعی بین بوربون قرمز و سوماترا تیپیکا است. زیرگونه پر طرفداری که به خصوص در برزیل ودر حدود 40درصد از گونه عربیکا کشت شده در کشور را تشکیل می دهد.درختی با بازدهی بالا است .و حدود 30 تا 40 درصدتولیدی بیشتر از بوربون دارد. این زیرگونه همچنین مقاومت خوبی نسبت به بیماری دارد. عموما طعم آن فاقد شیرینی است که احتمالا به دلیل تعداد بسیار زیاد میوه هایی هستند که تولید می گردد.

کاستیلو

یک قهوه آزمایشگاهی دیگر و احتمالا کمی موفق تر از کاتیمور، قهوه کاستیلو است. اگر منشا آن را دنبال کنید، از طیف طویلی از پیوند های آزمایشگاهی می اید و سرمنشا آن کاتیمور است. کنیکافه، مرکز ملی تحقیقات قهوه کلمبیا، در جستجو

انواع قهوه ها

قهوه ای بودند که به بیماری ها و آفات مقاوم باشدو در شرایط مختلف براحتی رشد کند.درحالیکه کاستیلو برتری زیادی در عطروطعم خود بدست نیاورد. تولیدکنندگان متعددی در کلمبیا هستند که روی کشت اختصاصی این زیرگونه کار می کنند.و سطح کیفی طعم دائما در حال افزایش است.

مطالب مرتبط
قهوه عربیکا قهوه روبوستا | انواع قهوه ها

Brtcoffee.ir@ قهوه روبوستا عربیکا

پاکامارا

قهوه روبوستا عربیکا زیرگونه پاکامارا در موسسه تحقیقات کشور السالوادور تولید شده است. تلاقی بین دوزیرگونه ماراگوگیپ و پاکاس (یک زیرگونه جهش یافته طبیعی بوربون) است.ظاهری شبیه به ماراگوگیپ اما برخلاف این زیرگونه که ممکن است تاحدی ضعیف باشد،پاکامارا قهوه ای است. که شهرتش را از عطر گلی، شیرینی و اسیدیته بسیار بالای خود بدست می آورد.

قهوه پاکامارا

گیشا

بنظر بسیاری از متخصصین قهوهقهوه ای که نظیر ندارد” . قهوه ای فوق العاده معطر در هنگام تماس با آب که عطرهای شیرین گیاهی. شکوفه لیمو، یاسمن و عسل بلافاصله در آن قابل تشخیص است. نوعی پس مزه ترنج همراه با اسیدیته مطلوب به عنوان شاخص طعمی این زیرگونه در نظر گرفته می شود. آقای ریک راین هارت، متخصص چشایی قهوه، مالک کارخانه قهوه Groundwork و سرپرست SCAA. تجربه قضاوت این قهوه رادر مسابقات بهترین قهوه پاناما (2006) چنین بیان می کند. : این قهوه دارای عطری متناسب با میزان شدت و پیچیدگی طعمی آن بوده،علاوه برآن دارای بافت خوب،اسیدیته ملایم و شیرینی کلی است. که در مجموع آن را به یکی از کامل ترین فنجان های قهوه ای که تاکنون چشیده ام تبدیل نموده است. جف واتس، خریدار دانه سبز برای شرکت Intelligentsia میگوید:”وقتی که قهوه گیشا مزرعه اسمرالدا را چشیدم،حس کردم رگه هایی از نور در آن جاری است” . دان هالی، مدیر کنترل کیفی شرکت Green Mountain Coffee در ورمونت آمریکا، درمسابقات بهترین قهوه پاناما (2006) نیز چنین گفت: “من آدم مذهبی ای نیستم ولی وقتی این قهوه را چشیدم، چهره خدا را در فنجان تماشا کردم”.

مطالب مرتبط
استارباکس، کوستا و کافه نرو را چشیدم تا برنده نهایی را پیدا کنم.

قهوه روبوستا عربیکا  قسمت اول 

گیشا

این زیرگونه ابتدا در دهه 1930 میلادی از جنگل های قهوه در کشور اتیوپی جمع آوری و از آنجا به ایستگاه تحقیقاتی ای در تانزانیا فرستاده شد. زیرگونه گیشا در پاناما اولین بار توسط دون پاچی کارمند وزارت کشاورزی این کشور معرفی گردید. وی ان را بعنوان گونه ای با برگ های مقاوم در مقابل بیماری زنگ از کشور کاستاریکا بهمراه آورد و در بین همسایه هایش تقسیم کرد. این زیرگونه باتوجه به محصول کم وطعم متوسط،نوعی شکست کشاورزی محسوب می گردید. اما باکشت و پرورش گیاه در ارتفاعات بالاتر (حدود 1600 متر از سطح دریا وبیشتر) با شرایط جوی و خاک مناسب، این زیرگونه توانست بهترین شاخصه های خود را ارائه نماید.

سپس در مسابقات بهترین قهوه پاناما درسال 2004، توانست نظر داوران وسایر حرفه ای های بین المللی دنیای قهوه را بخود جلب نماید. و اکنون ا ارائه عطر و طعمی بسیار متفاوت از تمام دیگر زیرگونه های امریکای مرکزی و لاتین. همچنان شگفت انگیز بماند. با توجه به تنوع بسیار زیادو شرایط ویژه آب و هوایی در کشور پاناما. گستردگی بسیار متنوعی نیز در شاخصه های طعمی و عطری از گونه های مختلف گیشا در این کشور قابل مشاهده است.براحتی میتوان اذعان داشت که گیشا زیرگونه اعجاب انگیزی است.

برای استفاده بهتر از امکانات سایت لطفا اپلیکیشن قهوه فروشی آنلاین را از کافه بازار دانلود نمایید.

4 نظر در “قهوه روبوستا عربیکا | انواع قهوه ها |قسمت دوم

  1. بازتاب: قهوه اکوادور در امریکای جنوبی | brtcoffee.ir | مشخصات قهوه اکوادور | طعم قهوه اکوادور
  2. بازتاب: رشد گیاه قهوه | شرایط پرورش درخت قهوه | تکثیر درخت قهوه | ریشه قهوه | درخت قهوه
  3. بازتاب: انواع رست قهوه لایت ، مدیوم و دارک و نحوه رست دادن قهوه | brtcoffee.ir | ویژگی انواع رست
  4. بازتاب: چهار موج قهوه چیست؟ چقدر در مورد این موج های قهوه می دانید | brtcoffee.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *