آموزش قهوه, اخبار قهوه, کافه ها

موج اول قهوه | موج دوم قهوه | موج سوم قهوه | قهوه تخصصی

brtcoffee.ir

 

موج اول قهوه

اکثر افرادی که آشنایی اندکی با دنیای قهوه دارند، به احتمال زیاد اصطلاح “موج سوم قهوه” “قهوه تخصصی“را شنیده اند.منظور ازاین اصطلاح چیست؟ موج اول قهوه ،دوم و سوم درچه زمانی اتفاق افتاده است؟

تا قرن نوزدهم، مصرف قهوه در امریکا با رشد بی سابقه ای همراه بود، اما همچنان قهوه را به چشم کالایی لوکس و گران می نگریستند. دراین برهه از زمان، قهوه در مقیاس کوچک و تنها در قهوه خانه های مستقل عرضه می شد. موج اول قهوه با فراگیر شدن این محصول در قالب ها و فرم هایی مناسب، شروع شد و پس از ان این امکان با پیشرفت فناوری امکانات میسر گشت.

اولین آن، بسته بندی با خلا بود. درسال 1900 میلادی، برادران هیلز روشی نوین را پدید آوردند. که طی آن هوا را ازبسته های قهوه خارج می کردند. این اختراع نقطه پایانی بر بسته بندی سنتی قهوه در قهوه خانه ها بود که در فروشگاهای سراسر کشور توزیع می شد.

نوآوری دیگری که در موج اول قهوه اتفاق افتاد، قهوه فوری بود. تاآن زمان جدا از مشقت هایی که برای بدست آوردن یک دانه قهوه متحمل می شدند. دم آوری قهوه نیز زمان بر بود. ابتدا باید قهوه را آسیاب می کردند سپس برای دم اوری آن، صبر می کردند. مردم صبر لازم برای این فرآیند طولانی را نداشتند و قهوه فوری این خلا را پوشش داد.

این قهوه کاملا برای امریکایی ها اوایل قرن بیستم مناسب بود. در دنیایی که روز به روز در حال سرعت گرفتن بود. تصویر رضایت بخش و مدرنی که این نوع قهوه ارائه می داد، بسیار جذاب بود. تاسال 1970میلادی،یک سوم قهوه ای که در امریکا مصرف می شد از نوع فوری آن بود.

مطالب مرتبط
قهوه و تاریخچه قهوه جهان (قسمت اول)

درباره قهوه تخصصی بیشتر بدانید.

موج اول قهوه

فولجرز یکی از شرکت هایی بود که با موج اول قهوه مصادف شد. دراواسط دهه80 پسر جوانی بنام جیمز فولجر در قهوه خانه و اغذیه Pioneer Coffee & Spice Millدر سانفرانسیسکو، شغلی پیدا کرد. در سالهای پس از آن او بعنوان یک شریک قد علم کرد و درنهایت کل فروشگاه را خرید و نام آن را به A.J Floger &Co (جی ای فولجر وشرکا ) تغییر داد.

پس از مرگش پسرش نیز به توسعه کسب و کار خانوادگی پرداخت. و با شروع قرن بیستم، شرکت شروع به منفعت بردن از تقاضای رو به رشدبرای قهوه کرد.نام خاندان فولجر سر زبان ها افتادو قهوه آن ها بیشترین فروش را در کل امریکا داشت.

حدودا در همان زمان بود که غول دیگری در این صنعت شروع به ظهور کرد. خاندان مکسول با شعار تبلیغاتی “بی نظیر تا اخرین قطره” که ظاهرا سخن رئیس جمهور امریکا (روزولت) هنگامیکه یک فنجان را نوشیده بود.درگیر این بود که یکی از شناخته شده ترین نشان های تجاری قهوه در کشور گردد.

موفقیت فولجرز و مکسول در بسیاری از جهات، نقطه اوج موج اول قهوه بود. قهوه از نوشیدنی ای مخصوص طبقه مرفه و ثروتمند، به نوشیدنی بدل شد که تقریبا در همه خانه ها یافت می شد. مشکل این بود که فارغ از بحث کیفی قهوه فروش می رفت، چه تازه و چه فوری. در واقع چنگی به دل نمی زد. موج دوم قهوه را می توان نوعی واکنش به کیفیت پائین قهوه ای دانست. که در سرتاسر امریکا مورد استفاده قرار می گرفت.

مطالب مرتبط
کتاب "قبل از سرد شدن قهوه"، سفری در محور زمان را بخوانید

در همین موج بود که شرکت نستله نیز فعالت خود را بعنوان یک رقیب جدی و البته ماندگار آغاز نمود.

درباره تاریخچه قهوه در جهان بیشتر بدانید.

درباره قهوه تخصصی بیشتر بدانید.

قهوه موج دوم

موج دوم قهوه

اگر موج اول در راستای افزایش دسترسی به قهوه بود. در موج دوم قهوه حرکتی روبه جلو جهت کیفیتی بهتر بود. درحالیکه قهوه را به چشم کالایی ضروری اما ساده می نگریستند. حال دوباره بعنوان کالایی لوکس به آن استناد می شد. یکی از شروع کنندگان موج دوم قهوه و چایی “پیت” بود. آلفرد پیت مهاجری هلندی بود. که رسیدن به امریکا، از مشاهده استاندارد وسطح کیفیت درامریکا شوکه شد.

درسال 1966میلادی، پیت اولین افتتاح که در آن قهوه تیره برشت را به بهترین کیفیت عرضه می کردو مردم محلی با چشیدن طعم آن. هوش از سرشان می پرید.پس از مدت زمان اندکی،پیت دربین دنبال کنندگانش که به Peetniks معروف بودند. به مقبولیتی فرهنگی دست یافت. به محض اینکه مردم متوجه این امر شدند که قهوه می تواند پیچیده، رمزآلود و دل چسب باشد و مورد استقبال همگانی قرار گرفت. استقبالی که دیگر راه برگشتی از آن نبود.

نام دیگری که در تلاش بود تا درموج دوم قهوه جای گیرد استارباکس بود. و پیدایش این پدیده عظیم و فراگیر  بطور چشمگیری با تاریخچه پیت درهم تنیده شده است.استارباکس کارخود را توسط سه دوست که یک تابستان در فروشگاه پیت کار کرده بودند. درسال 1971 در سیاتل شروع کرد. آنها تصمیم کرفتند که تجارت خود را با فروش دانه های وارداتی قهوه، شروع کنند.و این درحالی بود که فروشگاه اصلی استارباکس (واقع در محله پایک سیاتل) نوشیدنی آماده نمی کرد.

مطالب مرتبط
فراوری بصورت پوست کنده خیس ( Wet Hulled )

در سال 1982 هرسه بنیان گذار استارباکس با هوارد شولتز همراه شدند. و پس از سفری به ایتالیا،شولتز به این نتیجه رسید. که آینده در سرو نوشیدنی است نه در فروش دانه. درسال 1987 شولتز به استارباکس بازگشت تا شرکت آنان را بدست اورد. و این درحالی بود که سه بنیان گذار برای کسب جایگاه پیت و سرنگونی وی تلاش میکردند.

درواقع موج دوم قهوه با اختراع دستگاهای اسپرسو و شناسایی تمایزبین قهوه های عربیکا و روبوستا. و استفاده هرچه بیشتر از آنها در قهوه خانه های مختلف در سراسر دنیا همراه بود.

درباره قهوه تخصصی بیشتر بدانید.

برای استفاده بهتر از امکانات سایت لطفا اپلیکیشن قهوه فروشی آنلاین را از کافه بازار دانلود نمایید.موج سوم قهوه

یک نظر در “موج اول قهوه | موج دوم قهوه | موج سوم قهوه | قهوه تخصصی

  1. بازتاب: موج سوم قهوه | قهوه تخصصی | brtcoffee.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *