طرز تهیه قهوه

(قهوه جوش ترکیه ای) طرز تهیه قهوه ترک سنتی در خانه با جاذوه

دم کردن یک فنجان قهوه ترک عالی یک راه عالی برای نشان دادن توانایی هایتان در تهیه قهوه است. در این روش دم کردن قهوه با سایر روش های دم تفاوت زیادی وجود دارد . در حالی که قهوه ای که به این روش تولید می شود هم خوشمزه است و هم از سنت های قرن ها گرفته شده است . ممکن است پیچیده به نظر برسد ، اما در واقع یک فرایند نسبتاً ساده است. همچنین تهیه قهوه ترک می تواند تجربه عطر قهوه زیبایی و رضایت بخشی را ایجاد کند . در  این مقاله قهوه بی آر تی شما را با ریشه های قهوه ترکی و طرز تهیه قهوه ترک در خانه با قهوه جوش ترکیه ای ،  تجهیزات مورد نیاز و مراحل لازم برای درست  آن آشنا خواهد کرد.

قهوه ترک چیست؟

قهوه ترک نوشیدنی ای است که شما با استفاده از یک قهوه جوش باجذوه   (cezve) دم می کنید. شما قهوه ترکی را با دانه های عربیکا که خیلی ریز آسیاب شده است دم می کنید ،بنابراین قوام آرد مانند دارد.

قهوه ای بدون فیلتر است. به این معنی که  تا حدودی غیرمعمول خمیر در این نوشیدنی گنجانده شده است. همچنین می توانید قهوه ترکی را با طیف وسیعی از میزان شیرینی تهیه کنید یا حتی اگر ترجیح می دهید آن را بدون شیرینی بنوشید .

محصول نهایی شما یک قهوه غلیظ ، غنی و رضایت بخش خواهد بود که می توانید با آرامش در کنار خانواده و دوستان از آن لذت ببرید.

Documentary to introduce history of Turkish coffee in Ukraine | Daily Sabah

یک تصور غلط در رابطه با قهوه ترک این است که قهوه ترک هم مانند قهوه اتیوپی یا کلمبیایی از دانه هایی که منبع آن کشورترکیه است ، تهیه می شود.
بهرحال این تصور مد نظر ما نیست. بلکه قهوه شما با روش دم کردن مشخص می شود.

قهوه ترکی کف دار و غلیظ با بوی قوی است. روش دم کردن بسته به نوع خانه و منطقه متفاوت است.  هر کدامیک  را که شما انتخاب کنید ، نسبتاً ساده است . اما برای تهیه کف سنتی (و مهم) که از ویژگی های قهوه ترک است ، نیاز به تمرین دارید.

یک روش سنتی برای سرو قهوه ترک وجود دارد. در فنجان های کوچک و سنتی ریخته می شود. قهوه  را در حین دم کشیدن یا بعد از آن هم نمی زند .بنابراین آسیاب آن به هم نمی خورد. در همین حال ، باید روی آن فوم باشد. اغلب آن را با یک لیوان آب برای تمیز کردن کام سرو می کنند زیرا یک نوشیدنی قوی ایست. یک گزینه دیگر این است که آن را با شکلات ، دلپذیر ترکی یا آب نبات یا دسرهای دیگر سرو کنند.

 

طرز تهیه قهوه ترک در خانه

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، دم کردن قهوه ترک کار سختی نیست. با این حال ، برای تهیه قهوه سنتی ترکیه به تجهیزات خاصی نیاز خواهید داشت.

مطالب مرتبط
طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس - دستورالعمل ها ، نسبت ها و نکات

آنچه برای تهیه قهوه ترک لازم است

Cezve یا Ibrik سنتی (قهوه جوش ترکیه ای)

قهوه ساز ترکیه ای ظرفی ایست که در ترکیه به نام جاذوه cezve شناخته می شود و در جاهای دیگر به آن ایبریک ibrik گفته می شود. به طور کلی خرید آنها نسبتاً ارزان است ، اگرچه موارد دست ساز با استفاده از مواد با کیفیت بهتر و طراحی زیبا می تواند گران تر باشد. اندازه های مختلفی از این قهوه جوش برای انتخاب وجود دارد . از قهوه سازهای با ظرفیت چند اونس برای استفاده یکبار مصرف تا آنها که می توانند تا 22 اونس قهوه دم  کنند.

با قهوه بی آر تی ما شما را از تمام اطلاعات قهوه بی نیاز خواهیم کرد.

Turkish Coffee Pot Jezve,handmade copper pot

دانه های قهوه

از آنجا که قهوه ترک به جای تهیه منبع دانه های قهوه به روش دم کشیدن اشاره می کند ، می توانید از هر نوع دانه عربیکا استفاده کنید . اما این را بدانید که دانه ها باید بسیار آسیاب شود. آسیاب قهوه دستی معمولی یا آسیاب برقی قهوه ، دانه ها را به اندازه کافی که مد نظر ما است  خرد نمی کند.  آسیاب معمولی شما برای آسیاب بسیار خوب طراحی نشده است .و اگر بخواهید  به اندازه کافی آسیاب کند ، می بایست  فشار زیادی به آن وارد کنید و طول عمر آسیاب خود را کاهش دهید. اگر قصد دارید مرتباً قهوه ترک بخورید ، می توانید آسیاب ترک بخرید. یکی دیگر از گزینه های کاربردی تر ، خرید دانه های آسیاب شده با اندازه بسیار خوب است که مخصوص دم کردن قهوه ترک است. یک انتخاب خوب قهوه ترک BRT است. (قیمت را میتوانید در سایت یا اپلیکیشن ما بررسی کنید)

قهوه ترک Brtcoffee وزن 250 گرمی

فنجان ها

فنجان های سنتی قهوه ترک از پرسلین (چینی ) نازک برای حفظ گرمای قهوه ساخته شده اند. اندازه آنها نیز کوچک است. برخی از فنجان ها دارای یک نگهدارنده مسی با درب هستند که به گرم نگه داشتن نوشیدنی نیز کمک می کند. فنجان ها عنصر مهمی در سرو قهوه ترک هستند.

این فنجان همچنین برای اندازه گیری میزان آب مورد نیاز برای دم کردن قهوه کاربرد دارند . به عنوان مثال ، شما معمولاً برای هر یک فنجان قهوه یک و نیم فنجان آب را هدف قرار می دهید.

قند

در حالی که شکر برای قهوه ترک ضروری نیست . امابرخی از مردم دوست دارند قهوه ترکی آنها شیرین شود. در ترکیه ، هنگامی که به شما قهوه ترک پیشنهاد می شود ، یکی از سوالات اصلی این است که دوست دارید چگونه قهوه درست شود. اینگونه رایج است که نپرسد چقدر قند دوست دارید. پاسخها به شرح زیر خواهد بود:

Sade (ساده) : بدون شکر
“Az sekerli” (قند کم ): کمی شکر و کمتر از یک قاشق چایخوری
“Orta” (متوسط ): مقدار متوسط ​​، بین یک تا دو قاشق چای خوری شکر
“Sekerli” قندی : بسیار شیرین ، بین سه تا چهار قاشق چای خوری شکر

مطالب مرتبط
گرانیتا قهوه یک دسر ایتالیایی لذت بخش برای روزهای تابستانی

بعد از اینکه مهمانان ترجیحات خود را بیان کردند ، حالا میزبان  وظیفه دارد قهوه را به درستی آماده کند. در ترکیه ، دم کردن این قهوه به جوانترین زن خانواده مربوط می شود.

طرز تهیه قهوه ترک با Ibrik/Cezve

با تمام تجهیزات و مواد موجود ، به راحتی می توانید قهوه سنتی ترکیه را با رعایت این دستورالعمل های ساده تهیه کنید:

راهنمای گام به گام تهیه قهوه ترک در خانه ، با  Cezve/Ibrik

تجهیزات

  • قهوه جوش ترکی (Cezve یا Ibrik)

مواد لازم

  • 2 قاشق غذاخوری آسیاب قهوه ترک (پودر فوق العاده خوب با قوام مشابه آرد) 1 قاشق غذاخوری در هر فنجان
  • 3 فنجان آب در دمای اتاق از فنجان سرو برای اندازه گیری ، 1 1/2 فنجان آب در هر وعده استفاده کنید
  • بسته به مزه ، شکر اختیاری است

دستورالعمل

با یک قهوه جوش سنتی ترکیه ای قهوه ترکی درست کنید.

1. فنجان سرو خود را بردارید و یک فنجان و نیم آب را داخل ایبریک بریزید . اگر دو فنجان نیاز دارید ، سه فنجان آب بریزید.

2.برای  هر فنجان یک قاشق غذاخوری قهوه فوق العاده خوب  اضافه کنید. شکر مورد نیاز خود را نیز اضافه کنید (برای مثال ، بین یک تا دو قاشق چای خوری برای درخواست “اورتا”). مطمئن شوید که مخلوط را خوب هم زده باشید.

3.ظرف قهوه را با دقت روی اجاق گاز بگذارید و به تدریج بگذارید روی حرارت متوسط دم بکشد. برای دو فنجان، بین سه تا چهار دقیقه  طول می کشد تا گرم شود. آن را به جوش نیاورید. در حالی که قهوه در حال گرم شدن است ، آن را از نزدیک تماشا کنید زیرا یک فوم تیره به سرعت ایجاد می شود. اگر مراقب نباشید ، این کف ریخته می شود ، که باعث کثیفی اجاق گاز شما  می شود.

4. وقتی کف به لبه ایبریک رسید ، کف را بردارید و با یک قاشق چایخوری در فنجان ها قرار دهید. سپس جدوه قهوه را با دقت روی اجاق گاز قرار دهید.

5.با گرم شدن دوباره قهوه ، کف بیشتری ایجاد می شود. جاذوه قهوه را از روی حرارت بردارید و قهوه را در فنجان ها بریزید.

6. قهوه خود را در فنجان های سنتی قهوه ترک بریزید و در کنار یک فنجان آب سرد و مقداری شکلات دلپذیر ترکی ، یا سایر دسرها یا آب نبات ها سرو کنید .

یادداشت :

اگر در حال تهیه قهوه ترک برای بیش از یک نفر هستید و میزان قند آنها متفاوت است و یکی از آنها درخواست قهوه بدون شکر می کند ، مطمئن شوید که ابتدا آن را دم کرده و سپس شکر بریزید. سپس ، بر اساس درخواست مهمانان ، شکر را به دم کرده های بعدی اضافه کنید.
هنگام پذیرایی ، محترمانه است که با قدیمی ترین مهمان شروع کنید.

مطالب مرتبط
تکنیک های تهیه قهوه ایروپرس با جیمز هافمن - قسمت سوم

ترفندهایی برای جلوگیری از استخراج بیش از حد

قهوه ترک تلخ است ، که برخی افراد را از امتحان کردن آن منصرف می کند. با این حال ، این تلخی معمولاً نتیجه بیش از حد استخراج شدن قهوه  است. اگر طرفدار طعم قوی نیستید ، راه هایی برای خوش طعم تر شدن آن وجود دارد. این تغییرات ممکن است با سنت های قهوه ترک مطابقت نداشته باشد. اما  تلخی  قهوه را کاهش می دهند.

1. فرآیند را با آب در دمای 140F (60C) شروع کنید

اگر شروع به جوشاندن آب در این درجه حرارت کنید نسبت به  دمای اتاق ، مدت زمان گرمایش بین دو تا دو و نیم دقیقه کاهش می یابد.

2. وقتی فوم پهن شد قهوه را به فنجان اضافه کنید.

با استفاده از دماسنج ، ما دمای زمان واقعی را در حین دم کردن قهوه اندازه گیری کردیم. در دمای 200F تا 203F (94C تا 95C) ، کف منبسط می شود که زمان صحیح ریختن قهوه  است. اگر بیشتر صبر کنید ، قهوه می جوشد و می سوزد.

3. فوراً داخل فنجان بریزید و قهوه را دوباره گرم نکنید.

گرم کردن مجدد قهوه باعث ایجاد کف بیشتر می شود اما مدت زمان بیشتری طول می کشد تا خنک شود. این زمان طولانی در دمای بالاتر منجر به استخراج بیش از حد و تلخی بیشتر می شود.

4- قهوه را بیش از حد هم نزنید.

هم زدن  منجر به استخراج بیشتر قهوه می شود. به جز هم زدن قهوه در ابتدا هنگامی که آب در دمای پایین قرار دارد ، قهوه را هنگام گرم کردن یا هنگام ریختن در فنجان هم نزنید.

قهوه ترک اهمیت فرهنگی دارد

تجار سوری در دهه 1500 قهوه ترک را به استانبول آوردند . با گذشت زمان ، محبوبیت آن افزایش یافت تا جایی که به یکی از اجزای اصلی فرهنگ و سنت تبدیل شد و به عاملی برای نقش های تشریفاتی مانند آداب و رسوم ازدواج یا جلسات سیاسی تبدیل شد. حتی در آیین های فالگیری در برخی از مناطق جهان اهمیت پیدا کرد.

در طول قرن ها ، قهوه ترک در بسیاری از مناطق جهان از جمله شمال آفریقا ، خاورمیانه و شرق اروپا رواج یافته است.

فرهنگ و سنت قهوه ترک در سال 2013 توسط یونسکو در فهرست نمایندگان میراث ناملموس بشریت به نمایندگی از ترکیه به رسمیت شناخته شد.

زندگی خیلی کوتاه است برای قهوه بد

از همراهی شما سپاسگزاریم.اینستاگرام ما را دنبال کنید و از اخبار و تخفیفات و محصولات جدید ما باخبر بشید : Brtcoffee.ir@

شاد باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *