آموزش قهوه, اخبار قهوه

نحوه استفاده از اسپرسو ساز Stovetop – دستورالعمل تهیه قهوه موکاپات

وقتی صحبت از دم کردن قهوه در خانه می شود ، نباید اسپرسو ساز اجاق گازی ( Moka Pot) را از دست بدهیم.به خصوص اگر طرفدار اسپرسو هستید.این قهوه ساز یکی از رایج ترین ابزارهای قهوه است که می تواند یک قهوه پر حجم و طعم دار تولید کند. بنابراین می توانید بدون سرمایه گذاری در دستگاه اسپرسو ساز گران قیمت در خانه از قهوه اسپرسو  خود لذت ببرید . و حالا  موکا ، نام مستعار “اسپرسو ساز اجاق گازی ”  است .

اسپرسو ساز اجاق گازی شهرت بدی دارد زیرا تهیه قهوه تلخ با آن بسیار آسان است. اکثر مردم یک یا دو بار از این دستگاه استفاده و قهوه ای فوق العاده تلخی درست کرده که طعم آن هیچ جا شباهتی با  اسپرسو نداشته است . و  سپس آن را به عنوان یک وسیله تزئینی در کابینت قرار داده اند.

در واقع ، اگر ترفندها ی موکا را بدانید ، می توانید با استفاده از موکا قهوه خوشمزه ای دم کنید. وقت آن است که این دستگاه اسپرسو ساز را از کابینت بیرون بیاورید. در این پست راهنما ، ما به شما طرز تهیه اسپرسوی عالی با اسپرسو ساز اجاق گازی را نشان می دهیم.

با قهوه فروشی بی آر تی همراه باشید.

نحوه استفاده از قهوه ساز اجاق گازی Stovetop Coffee Maker

آنچه شما نیاز دارید:

  • قهوه ساز Stovetop (در این راهنما ما از Bialetti Moka Express یکی از دم آورهای موجود در قهوه بی آر تی استفاده خواهیم کرد)
  • قهوه تازه آسیاب شده
  • آب جوش
  • منبع گرما

دستورالعمل های مرحله به مرحله استفاده از اسپرسو ساز اجاق گاز

1.موکا پات را آماده کنید

اسپرسو ساز خود را به سه قسمت  تقسیم کنید و یک حوله مرطوب که در مراحل بعدی از آن استفاده خواهید کرد را آماده کنید.

bialetti moka express

2. دانه های قهوه را آسیاب کنید

دانه های قهوه تازه بو داده شده را با استفاده از آسیاب قهوه خود به اندازه متوسط آسیاب کنید . از آسیاب ریز اسپرسو استفاده نکنید ، زیرا ممکن است فیلتر را مسدود کرده و تلخی بیشتری به قهوه شما ببخشد.

مطمئن شوید که سبد فیلتر را به طور کامل پر کرده اید. کافی است سطح قهوه را صاف کنید اما به آن ضربه نزنید.

یکی از ملزومات ساخت اسپرسو تـٍمپ کردن قهوه میباشد . وزن مناسب  تمپر باعث میشود فشردگی و یکنواختی مناسب ایجاد کرده و طعم واقعی اسپرسو حفظ شده و در اصطلاح آبکی نشود .علت استفاده از تمپر تبدیل پودر قهوه به یک قرص فشرده‌ است که سطح آن با لبه‌ی فیلتر قهوه ساز کمی فاصله دارد.

مطالب مرتبط
تفاله قهوه را دور نریزید از آنها اسکراب پوست ، رنگ مو و کود بسازید

fill coffee ground to filter

3. آب را به محفظه پایینی اضافه کنید

آب داغ جوشیده را داخل محفظه پایینی قابلمه موکا پر کنید . آن را درست تا زیر شیر ایمنی پر کنید.

fill water to lower chamber

4. اسپرسو ساز موکاپات را ببندید

سبد فیلتر را روی محفظه پایینی قرار دهید ، سپس با یک حوله بگیرید ، پایه و محفظه بالایی را با هم پیچ کنید. اطمینان حاصل کنید که به خوبی بسته شده است و هیچ صدایی از فاصله بین دو واحد بیرون نمی آید.

هنگام نگه داشتن محفظه پایینی با حوله مراقب باشید. زیرا اگر از موکا پات  آلومینیومی  استفاده می کنید ، بعد از پر کردن آب داغ بسیار داغ می شود.

assemble the moka pot

5. موکا پات را روی حرارت قرار دهید

موکا پات را روی اجاق گاز یا منبع حرارتی دیگری قرار دهید. از حرارت متوسط یا کم استفاده کنید و منتظر بمانید.
moka pot on the stove

6. بگذارید قهوه جاری شود

آب در کف شروع به تبخیر می کند. فشار بخار آب را از طریق فیلتر و ته قهوه عبور می دهد. از آنجا که از آب گرم استفاده می کنیم ، قهوه در حدود 1 دقیقه شروع به جریان می کند. وقتی دیدید قهوه زیبا و خوشمزه ای در حال بیرون آمدن است ، منتظر بمانید و گوش دهید.
coffee flowing in the moka pot

7. اسپرسوساز را از اجاق گاز دور کنید

به محض شروع به شنیدن صدای غرغره یا شدید شدن جریان ، باید موکاپات  را از روی اجاق گاز جدا کرده و آن را خنک کنید. همچنین می توانید آن را زیر آب سرد شیر در سینک ظرفشویی قرار دهید. بخار را از بین می برد و دم کردن را سریعتر متوقف می کند.

coffee in the stovetop coffee maker

8. از قهوه لذت ببرید

قهوه را از قهوه ساز موکاپات به فنجان خود بریزید. به آرامی بریزید وزیرا  معمولاً کمی گل آلود است.

enjoy the stovetop espresso

حالا می توانید نوش جان کنید یا آن را با آب داغ رقیق کنید تا قهوه آمریکایی تهیه کنید.

نحوه استفاده از اسپرسو ساز موکاپات به این شکل است. بسیاری از مردم هنوز از آن برای “اسپرسو” روزانه خود استفاده می کنند. اگر از قهوه موکا درست استفاده کنید ، قهوه ساز خوبی  برای شما خواهد بود .

مطالب مرتبط
قهوه و خواب ، چرا گاهی قهوه شما را خسته می کند؟

درست مانند اسپرسو معمولی ، می توانید شیر را کف کنید تا برای خود لاته درست کنید. تهیه قهوه کوبا با شکر بسیار آسان است. شما همچنین می توانید نوشیدنی های قهوه خلاقانه درست کنید. سعی کنید قهوه قوی را روی یخ یا حتی داخل بستنی بریزید.

موکاپات  یک قهوه ساز ارزان قیمتی است که می توانید قهوه ای عالی درست کنید .

نکاتی برای تهیه اسپرسو مناسب اجاق گاز

استفاده از قهوه ساز موکا بسیار آسان به نظر می رسد. اما بسیاری از مردم از قهوه “اسپرسویی” که تهیه کرده اند ناامیدند. در اینجا چند نکته برای تهیه قهوه خوشمزه با استفاده از موکا پات آورده شده است.با دقت بخوانید و توجه کنید.

سایز آسیاب برای دستگاه های اسپرسو ساز Stovetop

در وهله اول ، اندازه مناسب آسیاب برای همه تکنیک های دم کردن بسیار مهم است. اگرچه ما آن را اسپرسو ساز Stovetop می نامیم ، اما این بدان معنا نیست که ما باید از آسیاب های ریز  اسپرسو استفاده کنیم. اینجاست که اکثر مردم هنگام تهیه اسپرسو روی اجاق اولین اشتباه خود را می کنند و تلخی زیادی در فنجان ایجاد می کنند.

آسیاب دانه هایی که برای دستگاه اسپرسو استفاده می کنید ،را خیلی ریز خرد نکنید. می توانید از اندازه آسیاب بین اسپرسو و پور اور استفاده کنید.

سبد فیلتر را به طور کامل پر کنید

شما باید فیلتر را کاملاً با قهوه آسیاب شده پر کنید. این بسیار مهم است. اگر فیلتر را به طور کامل پر نکنید ، آب بدون استخراج مناسب از طریق قهوه عبور می کند. و اغلب یک قهوه کم استخراج می کنید. و قهوه موکا پات یکی از روش های دم کشیدن تحت فشار است. بدون مقاومت قهوه ، طعم کاملی به شما نمخواهد دا د.

یک موکا پات در اندازه مناسب انتخاب کنید. اگر یک موکا 6 فنجانی Bialetti Moka خریداری کرده اید اما فقط به 1-3 فنجان نیاز دارید ، نمی توانید به سادگی از نصف قهوه و آب استفاده کنید.

آسیاب قهوه را یکدست کنید

پس از پر کردن فیلتر ، سطح قهوه را صاف کنید ، یک سطح صاف و یکدست ایجاد کنید. قابلمه های موکا برای دم کشیدن با فشار بالا طراحی نشده اند. اگر تفاله قهوه بیش از حد شدید باشد و محکم بسته بندی شده باشد ، فشار 1-2 بار کافی نیست تا آب را از داخل خاک عبور دهد. برای اینکار میتوانید از سایت یا اپلیکیشن ما تمپر خرید کنید.

مطالب مرتبط
تاثیر نمک در قهوه با جیمز هافمن

آیا باید از آب سرد یا گرم استفاده کرد؟

برای کاهش تلخی و زمان دم کردن ، پیشنهاد می کنیم هنگام استفاده از قهوه ساز موکاپات  از آب گرم استفاده کنید. اگر از آب سرد استفاده میکنید در حین گرم کردن آب  ، قهوه خود را نیز گرم می کنید. در این حالت ، قهوه کمی تلخ تر می شود. و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آب سرد در قهوه ساز اجاق گاز گرم شود.

موکاپات چگونه کار می کنند؟

اسپرسو ساز Stovetop یا موکاپات ، هرطور که دوست دارید آن را بنامید ، یک قهوه ساز بسیار ساده است که در سال 1933 در ایتالیا اختراع شد. . معمولاً شامل سه قسمت است: در قسمت پایین محفظه ای است که آب را نگه می دارد ، در وسط یک قیف فیلتر که حاوی قهوه آسیاب شده است و در بالا ظرف قهوه قرار دارد.

moka pot parts

آیا اسپرسو ساز Stovetop می توانند اسپرسو درست کنند؟

اغلب به موکاپات ها  اسپرسو ساز Stovetop می گویند. با این حال ،یک موکاپات فقط فشارهای نسبتاً کمی بین 1 تا 2 بار تولید می کند ، که بسیار کمتر از فشار 9 بار مورد نیاز برای تهیه قهوه اسپرسو استاندارد است. بنابراین ، قهوه موکا پات با اسپرسو متفاوت است و ویژگی های طعم متفاوتی دارند.

با این حال ، قهوه موکا پات در برخی نقاط  شبیه اسپرسو است. در مقایسه با سایر روش های دم آوری مانند پور اور یا فرنچ پرس ، اسپرسو سازهایStovetop قهوه ای قوی و پرجنب و جوش درست می کنند مانند قهوه ای که توسط دستگاه اسپرسو درست می شود. بنابراین این دستگاه یک جایگزین خوب برای یک فنجان قهوه قوی برای دم کردن در خانه بدون دستگاه گران قیمت اسپرسو و یک آسیاب قهوه درجه یک است.

از همراهی شما سپاسگزاریم.اینستاگرام ما را دنبال کنید و از اخبار و تخفیفات و محصولات جدید ما باخبر بشید : Brtcoffee.ir@

شاد باشید.

 

5 نظر در “نحوه استفاده از اسپرسو ساز Stovetop – دستورالعمل تهیه قهوه موکاپات

  1. بازتاب: کاوش در فرهنگ قهوه ایران | brtcoffee.ir
  2. 9398265897 گفت:

    مطلب اموزشی خوبی بود. ممنون از سایت خوبتون

    1. brtcoffee گفت:

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز

  3. قهوه کرج گفت:

    کرج کلی قهوه فروشی داره داخلش

    1. brtcoffee گفت:

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *