آموزش قهوه, اخبار قهوه, نوشیدنی گرم

قهوه قاهوا چیست و چگونه آن را تهیه می کنید؟

قهوه دله

قهوه قاهوا چیست و چگونه آن را تهیه می کنید؟
قاهوا (به عنوان قهوه کاهوا یا قهوه عربی شناخته می شود) یک روش سنتی برای تهیه قهوه در خاورمیانه است.که هر کشور به طور کلی دستور دم منحصر به فرد خود را دارد.قاهوا به عنوان یک روش دم کردن، از دیرباز جنبه جدایی ناپذیر فرهنگ عرب بوده است. نمادی از اصول فرهنگی و مذهبی است که در  کشورهای خاورمیانه رایج است. ما با دو متخصص محلی قهوه صحبت کردیم تا پیشینه فرهنگی قاهوا و همچنین نحوه استفاده از آن را بررسی کنم.ادامه مطلب را بخوانید .

با قهوه فروشی آنلاین همراه باشید تا بیشتر بدانید.

closeup of an old dallah used for brewing qahwa

تاریخچه مختصر قهوه

ترکی آلساگور مالک Flat Wardo، یک کافی شاپ تخصصی در عربستان سعودی است. او توضیح می دهد که «قاهوا» کلمه عربی برای قهوه است. و معمولاً وقتی قاهوا سفارش می دهید، یک قهوه عربی می خواهید.قاهوا مشابه قهوه ترک تهیه و سرو می شود. اما تفاوت های زیادی بین دو روش دم کردن آن وجود دارد.

قاهوا به طور سنتی در یک قهوه جوش سنتی عربی دم می شود. قبل از ریختن آن در فنجان ها(فنجان های کوچک بدون دسته) قهوه را حدود 20 دقیقه می جوشانند. هنگام ریختن قهوه دله را بالاتر از فنجان، نگه داشته می شود. به طور سنتی،سرور باید در حالی که مهمانان روی زمین نشسته اند، ایستاده باشد.

ترکی می‌گوید:«به‌طور سنتی این روند را میزبانی که مراسم تشریفاتی را آماده می‌کند،با دقت انجام می‌دهد . “این کار به این دلیل است که مهمانان احساس خوش آمد گویی بیشتری کند . فرآیند ریختن قاهوا در فرهنگ خاورمیانه اهمیت ویژه‌ای دارد. صدای ریختن قهوه در فنجان نشانه آرامش مهمانان است.

اهمیت فرهنگی

در سال 2015، یونسکو قاهوا را به فهرست میراث جهانی فرهنگی ناملموس خود اضافه کرد. اما چرا این روش دم کردن از نظر فرهنگی در کشورهای عربی اهمیت دارد؟

خالد الملا، هماهنگ‌کننده ملی شعبه انجمن قهوه تخصصی امارات متحده عربی ایست که مقر آن در دبی است. او همچنین متصدی موزه قهوه در منطقه تاریخی الفهیدی بر دبی است.

مراسم قهوه نشانه میهمان نوازی برای مردم با طیفی از پیشینه های اجتماعی و اقتصادی در خاورمیانه است.

او می‌گوید: «اگرچه  ممکن است میزبان  چیز ارزشمندی برای ارائه به مهمانان خود نداشته باشد ،اما می‌تواند قهوه سرو کند. این نشانه استقبال از مهمان در خانه آنهاست.

مطالب مرتبط
چای سبز شیزووکا

در تعطیلات مذهبی اسلامی، از جمله عید و رمضان (به استثنای ساعات روزه‌داری در روز دوم)، تهیه و سرو قهوه می‌تواند جنبه اجتماعی مهمی از جشن‌ها باشد. قهوه عربی نیز در مناسبت های خاص مانند عروسی یا جشن تولد سرو می شود.

خالد می افزاید که معمولاً در کشورهای عربی قهوه توسط دست فروشان خیابانی و سایر مکان های عمومی هم سرو می شود. به گفته خالد از ادارات دولتی گرفته تا هتل‌های پنج ستاره و فرودگاه‌ها قاهوا ارائه می‌شود . به ندرت می‌توان قاهوا را در کافی‌شاپ‌های خاورمیانه پیدا کرد. مکان‌هایی به نام «محیله» وجود دارد که قهوه و چای عربی سرو می‌کنند، عمدتاً به عنوان «تکثیر مهمان‌نوازی در خانه است.

a bronze dallah used to brew qahwa

اهمیت دله

از دهه 1970، دالا یادله بر روی واحد پول عربی، به ویژه بر روی سکه درهم امارات متحده عربی چاپ شد.

دله یک قهوه جوش گرد است که در وسط مخروطی می شود. دسته آن نازک ساخته میشود تا بتوان به راحتی آن را برداشت . اغلب دارای در هستند تا قهوه را برای مدت طولانی تری داغ نگه دارد.

معمولاً دله را از برنج یا فولاد ضد زنگ میسازند . اما دله های گران‌تر را می‌توان با روکش طلا یا حتی از طلا ساخت.

طراحی دله می تواند متفاوت باشد. اما تا حد زیادی به محل تولید آن بستگی دارد. کشورهایی مانند عراق، کویت، عربستان سعودی، سوریه، قطر، یمن و اتیوپی همگی طرح های منحصر به فرد خود را از قهوه جوش های سنتی دله دارند.

خالد به ما می گوید که در طول این سال ها بیش از 150 دله از کشورهای مختلف جمع آوری کرده است  که همه آنها در موزه قهوه در معرض به نمایش است. او می افزاید که طرح دله با نشانی مهرها و پرچم هایی که معمولاً در اروپا و آمریکای شمالی برای شناسایی میراث و اجداد استفاده می شد، قابل مقایسه است .

در زمان‌های قبل، معمولاً دله بزرگ‌تر طراحی می‌شد و دو یا سه دله در یک زمان دم می‌کردند. یکی از دله‌ها برای دم کردن قهوه غلیظ استفاده می شد. در حالی که دیگری حاوی فیلتری بود که از برگ درخت خرما می‌ساختند و در اطراف دهانه دله قرار می‌گرفت تا تفاله های قهوه را فیلتر کند.

ریختن قهوه از دالا در فنجل

تغییرات منطقه ای آماده سازی قاهوا

اعتقاد بر این است که قهوه برای قرن ها در خاورمیانه مصرف می‌شود. از زمانی که قهوه برای اولین بار به منطقه معرفی شد، قبایلی مانند مردم بادیه نشین کوچ نشین ( به عربی بدوی) دانه های برشته  رامی‌جویدند . برخی از قبایل بادیه نشین هنوز قهوه را به این روش مصرف می کنند.

مطالب مرتبط
قهوه اوگاندا | افریقا

مورخان تا حد زیادی به این نتیجه رسیده اند که مصرف قهوه در کشورهای عربی از قرن هفتم آغاز شد، اما فقط در مقیاس کوچک. تا دهه 1500 بود که مصرف قهوه در خاورمیانه بسیار گسترده‌تر شد.

تفاوت قاهوا  از کشوری به کشور دیگر

تعدادی از تفاوت‌های منطقه ای از کشوری به کشور دیگر وجود دارد که باید هنگام بحث در مورد قاهوا مورد توجه قرار گیرد. افزودن ادویه ها یا طعم دهنده ها رایج است – از جمله هل، گلاب، زنجبیل، میخک و زعفران.از آنجایی که زعفران گران می‌باشد، معمولاً فقط در مواقع خاص به آن اضافه می شود.

خالد توضیح می دهد که افزودن این ادویه ها و طعم دهنده ها به طور کلی به ترجیحات فردی و سنت های خانوادگی بستگی دارد. پروفیل رست نیز نقش مهمی در قاهوا دارد و بسته به کشور می تواند متفاوت باشد.

در امارات متحده عربی، پروفیل رست مورد استفاده برای قاهوا به عنوان رست دارچین یا به سبک سعودی شناخته می شود. دانه‌ها معمولاً تا زمانی که اولین ترک خوردگی ایجاد شود، تفت داده می‌شوند .

خالد می‌گوید: «اما در کشورهای عربی جنوب شرقی، پروفیل‌های رست معمولاً سبک‌تر هستند و درست قبل از ترک اول برشته می‌شوند. “به دلیل مشخصات برشته سبک تر، طعم قهوه سنتی عربی را ندارد.”

ترکی در مورد «مازبوت»  می گوید که روشی برای تهیه قاهوا است که ازبا کمک حافظه بدون اندازه گیری دقیقو مقدار بازده آن است.

خالد می‌گوید: «نمی‌توانید بگویید که چه چیزی درست یا غلط است. “همه اینها به سلیقه شخصی برمی‌گردد.”

دالای فلزی که روی ذغال داغ قهوه دم می کند

طرز تهیه قاهوا

ترکی از دستور پخت قاهوا به ما می گوید.

اولاً، او استفاده از پروفیل برشته سبک‌تر را پیشنهاد می‌کند، اما همچنین خاطرنشان می‌کند که تمرکز بر داشتن بدنه خوب مهم است.

برای شروع، ترکی یک فنجل قهوه درشت آسیاب شده را اندازه می گیرید. در نظر داشته باشید وزن نهایی دم به سلیقه شخصی بستگی دارد. او استفاده از حدود سه فنجان آب را برای هر دو تا سه قاشق غذاخوری قهوه پیشنهاد می‌کند، اما تاکید می‌کند که آزمایش نسبت‌ها مهم است.سپس آب جوش را به دله اضافه می کند و مخلوط را روی حرارت بگذارید. به طور معمول، بسته به دمای دم، این کار باید حدود 20 دقیقه انجام شود.

مطالب مرتبط
قهوه اکوادور در امریکای جنوبی

پس از جوشاندن، ترکی ادویه جات را به قهوه اضافه می کند. او به ما می گوید که همیشه هل له شده را اضافه می کند، اما چون طعم بسیار قوی دارد، بهتر است هر بار یک قاشق غذاخوری اضافه کنید. به طور سنتی، مقادیر مشابهی از قهوه آسیاب شده و هل به قهوه عربی اضافه می شود، اما ممکن است این مورد با ترجیحات طعمی اکثر مردم نباشد.

ترکی همچنین مقدار کمی زعفران، یک قاشق چایخوری میخک و یک یا دو قاشق غذاخوری گلاب را پیشنهاد می کند.

سپس مخلوط قهوه به دله دیگری منتقل می‌شود که به طور‌خاص برای ریختن در فنجان استفاده می‌شود. او اجازه می‌دهد قهوه حدود پنج دقیقه قبل از سرو استراحت کند.

قاهوا به طور سنتی با خرما، انجیر یا سایر میوه های خشک سرو می شود که در صورت تلخ بودن قهوه می تواند به شیرین شدن قهوه کمک کند. عسل نیز می تواند اضافه شود.

برای افرادی که دله ندارند، قهوه عربی را می توان در ظرفی روی اجاق نیز تهیه کرد. سپس قهوه باید قبل از ریختن در قوری یا سرور دیگر فیلتر شود.

دو مرد عرب در حال دم کردن و ریختن قهوه+

حرف پایانی

در کشورهای عربی، قاهوا بسیار بیشتر از یک روش دم کردن است. اهمیت سنتی قاهوا آن را به یکی از عناصر اصلی فرهنگ خاورمیانه تبدیل کرده است.

اما علیرغم ریشه های عمیق آن، فضایی برای نوآوری و آزمایش با این روش دم کردن وجود دارد. در نهایت، این پتانسیل را ایجاد می کند که قاهوا از نظر تئوری در سراسر جهان محبوب تر شود و به طور بالقوه در فرهنگ گسترده تر قهوه نقش ایفا کند.

اینستاگرام ما را دنبال کنید و از اخبار و تخفیفات و محصولات جدید ما باخبر بشید : Brtcoffee.ir@

برای دریافت امکانات بیشترسایت میتوانید اپلیکیشن قهوه فروشی آنلاین را از کافه بازار دانلود نمایید.

قهوه کرج

شاد باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *