اخبار قهوه, رست قهوه, قهوه و سلامتی

انواع رست قهوه لایت ، مدیوم و دارک و نحوه رست دادن قهوه

هر زمان که به دنبال دانه های قهوه هستید ، می توانید انواع رست های روشن ، متوسط یا تیره را انتخاب کنید. اما ، تفاوت بین آنها می تواند باعث سردرگمی شود.اگر با انواع برشته قهوه آشنا باشید ، می دانید که تفاوت در رنگ و طعم آنها وجود دارد . اما این همه ماجرا نیست.

قهوه فروشی بی آرتی در این مقاله مهمترین تفاوتهای بین این سه نوع برشته شدن را بررسی می کند. همچنین توضیح خواهد داد:

  • برشته شدن قهوه چیست ؛
  • همه عناصری که رست های روشن ، متوسط و تیره را متمایز می کند.
  • کدام رست قهوه بیشتر کافئین و اسیدیته دارد.

در پایان مقاله ، شما باید تمام دانش لازم برای درک برشته شدن قهوه را داشته باشید و اینکه کدام برشته برای شما مناسب است.برای یافتن بهترین قهوه برای جوانه های چشایی شما دانستن این موضوع بسیار مهم است.در این مقاله کلمات رست ،بو دادن،برشته شدن و تفت دادن به یک معنا به کار رفته اند.

اپلیکیشن ما را نصب کنید تا دانش قهوه خود را بروز کنید.

برشته شدن قهوه چیست؟

برشته کردن روشی است که دانه های قهوه سبز را به دانه های قهوه ای و معطر تبدیل می کند که می توانید از آن برای دم کردن استفاده کنید. هنگامی که میوه های درخت قهوه را برداشت و فرآوری کردند ، آنوقت به دانه های قهوه تبدیل می شوند. اما این دانه ها طعم گیاهی دارند . قهوه ای را که ما در آن زمان با آن آشنا هستیم هنوز سبز هستند.

انواع برشته قهوه

بوی و طعم دانه های قهوه سبز در فرایند بو دادن از بین می برد. برشته شدن با حرارت دادن دانه های قهوه سبز در دمای بالا اتفاق می افتد که منجر به واکنش های شیمیایی در دانه ها می شود. هنگامی که در شرایط مطلوب قرار گرفتند ، سریعاً سرد می شوند تا بو دادن متوقف شود. در این زمان ، دانه ها بوی قهوه خواهند داشت ، در حالی که مانند قبل سنگین نیستند زیرا رطوبت دانه ها حذف شده است. در این مرحله ، می توانید آنها را آسیاب کرده ، سپس دم کنید.

مراحل برشته شدن

مراحل مختلفی برای برشته شدن وجود دارد. برای شروع ، دانه ها  را در یک مکان گرم ذخیره می کنندتا خشک شوند. با گذشت زمان ، دانه ها از سبز به زرد و در نهایت قهوه ای تبدیل می شوند. این زمانی است که مهمترین واکنشهای شیمیایی رخ می دهد و منجر به ایجاد ترکیبات طعم و بو می شود.

فشار داخلی دانه ها به جایی می رسد که ترک می خورند و به عنوان اولین ترک نامیده می شود. سپس ، آب درون آنها بخار شده و به ترک دوم می رسد. با تفت دادن دانه ها تیره تر می شود.

پس از ترک دوم ، برشته های تیره معمولاً به پایان می رسند.  برشته های سبک و متوسط ​​معمولاً بین ترک اول و ترک دوم به پایان می رسند.

اکنون ما  در مورد فرآیند برشته شدن بیشترمی دانیم.اجازه دهید تفاوت ها و ویژگی های رست های قهوه روشن ، متوسط ​​و تیره را بررسی کنیم.

قهوه  برشته روشن (Light Roast Coffee)

دانه های قهوه برشته سبک تقریباً قبل از ایجاد اولین ترک کامل می شوند. آنها معمولاً به دمای 350-400 فارنهایت می رسند.

ظاهر

همانطور که از نامش مشخص است ، قهوه تفت داده شده قهوه ای کم رنگ است. همچنین سطوح دانه برشته روشن عاری از روغن است. 

light roast coffee

طعم

اسیدیته واضح و طعم روشن نشان دهنده قهوه رست روشن است. در رست روشن  جنبه های  مبهم وجود دارد که طعم های میوه ای ، گلدار و شیرین بیشتری نسبت به رست های متوسط ​​یا تیره دارند. برشته های روشن قهوه ای کم رنگ تر از سایر دانه ها هستند . زیرا فرآیند برشته شدن قبل از تولید روغن و قندهای کارامل شده به پایان رسیده است. برای این منظور ، برشته های سبک اغلب با چای مقایسه می شوند.

تشخیص قهوه بو داده روشن

وقتی در حال خرید قهوه برشته سبک هستید ، نام محصول معمولاً نوع رست را مشخص می کند. اگر نتوانستید نوع رست آن را پیدا کنید ، به دنبال توصیف هایی مانند میوه ای ، روشن ، شیرین ، پیچیده یا اسیدی باشید . زیرا اینها نشانه های  دانه برشته روشن هستند. همچنین ، به دنبال نت های چشیدن باشید ، که باید شامل توصیف هایی مانند وانیل ، عسل ، توت ، گل رز ، مرکبات یا بابونه باشد. سایر اصطلاحات مورد نیاز برای جستجوی رست عبارتند از رست دارچین ، رست بلوند ، هالف سیتی  یا رست سبک.

چرا رست روشن را انتخاب کنیم؟

رست روشن در طول سالها به طور فزاینده ای محبوب شده است.معمولاً برشته های روشن بیشتر ویژگی ها و طعم دانه های قهوه از پیش بو داده را حفظ می کنند. این مزیت به برجسته کردن ویژگی های طبیعی قهوه کمک می کند. به شرط اینکه دانه ها به درستی رشد کرده ، فرآوری و برشته شوند ، طیف وسیعی از بوها ، طعم ها و طعم های پس از آن را ارائه دهند .

قهوه برشته روشن مناسب است اگر…

شما علاقه مند به نمونه برداری از طعم اصلی دانه های تک منشا هستید یا می خواهید طیف وسیعی از طعم ها را بچشید. با این حال ، شما باید اسیدیته بیشتر قهوه را تحمل کنید.

  قهوه برشته روشن نامناسب است اگر…

 شما علاقه مند به قهوه شیرین و اسیدی مانند قهوه ای که بدن کامل تر و طعم قوی تردارد، نیستید .

همچنین ، افرادی که معده حساس دارند ممکن است اسیدیته قهوه بو داده روشن برایشان مشکل ساز باشد . با این حال ، میزان اسیدیته قهوه به طور معمول بر اساس نوع برشته شدن تعیین نمی شود ، بلکه نوع دانه ها و  چیزهای دیگر  نیز ، تعیین کننده است .

روش دم کردن مورد علاقه ما برای قهوه بو داده روشن

ما فکر می کنیم دانه های قهوه بو داده سبک با دستگاه پور اور (قطره چکانی) بهترین کار می کنند. برای بهترین نتایج ، از Chemex ، V60 ، Kalita Wave یا به طور ایده آل از یک کتری  استفاده کنید. اگر دانه های برشته سبک را با آسیاب قهوه دستی خرد کنید ، به تلاش بیشتری نسبت به دانه های قهوه بو داده متوسط ​​یا تیره نیاز دارید.

قهوه برشته  متوسط  (Medium Roast Coffee)

دانه ی برشته متوسط معمولاً پس از اولین ترک کمی بیشتر تفت داده می شود.  قبل از رسیدن به ترک دوم ، فرآیند برشته کردن به پایان می رسد. دانه های برشته متوسط در طول فرایند به دمای 400-430 فارنهایت می رسند. زمان های طولانی رست مقداری اسیدیته لوبیا را از بین می برد اما طعم بیشتری نسبت به لوبیای برشته سبک می بخشد. بنابراین ، لوبیا برشته متوسط از نظر طعم کامل تر است. مشخصات طعم نیز متراکم تر خواهد شد.

مطالب مرتبط
چرا دانه قهوه را رست میکنیم؟

 

medium roast coffee

ظاهر

دانه ی برشته متوسط دارای سطح بدون روغن با رنگ قهوه ای تیره است. جای تعجب نیست که رنگ این دانه ها بین برشته های روشن و تیره قرار میگیرد . اگر فکر می کنید رست های تیره  مانند شب هستند ، رست های متوسط مانند  غروب اند.

طعم

شواهدی از شیرینی عمیق تر کارامل در این نوع قهوه  وجود دارد که به دلیل طولانی تر شدن فرآیند دم کردن در برشته های متوسط ​​به چشم می خورد. در همین حال ، برخی از نت های درخشان تر موجود در دانه برشته روشن ، در برشته های متوسط ​​وجود ندارد. قهوه هایی که با دانه های برشته متوسط ​​تهیه می شوند متعادل ، شیرین و تیره تر از برشته های روشن اند . بدنه این دانه ها نیز سنگین تر است.

تشخیص قهوه بو داده متوسط

اگر کلمه  متوسط medium روی بسته بندی موجود نیست ، به دنبال منابع مربوط به قهوه بو داده در شهر یا صبحانه باشید. همچنین ، از آنجایی که معمولاً از رست های متوسط ​​در قهوه  پور اور در ایالات متحده استفاده می شود ، گاهی اوقات آن را رست آمریکایی می نامند.

چرا رست متوسط ​​را انتخاب کنیم؟

اکثریت روستر ها  از برشته متوسط ​​استفاده می كنند زیرا رست متوسط  برای قهوه نوشان معمولی نسبت به رستهای روشن بیشتر جذابیت دارد . رست متوسط  قوی یا اسیدی نیستند اما هنوز عناصری از طعم اصلی قهوه را دارند.

قهوه بو داده متوسط ​​مناسب است اگر…

شما یک تازه وارد به دنیای قهوه هستید رست های متوسط ​​مکانی عالی برای شروع هستند زیرا اسیدیته و تلخی متوسطی دارند و برای کام اکثر مردم  جذاب است.تنوع نیز مطابق سلیقه شما وجود دارد. بنابراین ، اگر به قهوه های تیره تر تمایل دارید ، می توانید یک رست متوسط ​​تیره را امتحان کنید.

قهوه بو داده متوسط ​​نامناسب است اگر…

شما عاشق اسپرسو هستید یا قهوه بو داده روشن را ترجیح می دهید. مگر اینکه دانه های برشته متوسط ​​باید برای شما جذاب باشد.

روش دم کردن مورد علاقه ما برای قهوه بو داده متوسط

تقریباً هر روش دم آوری برای قهوه بو داده متوسط ​​مناسب ، مخصوصاً با پور اور خوب است. با این وجود ، چه  از پور اور استفاده کنید،  فرنچ پرس ،  ائروپرس AeroPress یا اکثر روش ها ، رست متوسط ​​مناسب است. رست های تیره متوسط برای اسپرسو هم خوبند .

قهوه برشته تیره(Dark Roast Coffee)

معمولاً قهوه های رست داده تیره به دومین ترک می رسند. دانه های تیره تفت داده شده بیشتر از بقیه و در دمای 430-450 فارنهایت برشته می شوند. این بدان معناست که لوبیای بو داده رطوبت و چگالی کمتری دارد و طعم دودی و تلخی به خود می گیرد.

مطالب مرتبط
پایتخت های شیفته قهوه در جهان کدام شهر ها هستند؟

ظاهر

قهوه برشته تیره قهوه ای تیره و تقریبا سیاه است. همچنین این لوبیاها  معمولاً دارای سطح روغنی و براق هستند.

dark roast coffee

طعم

دانه های قهوه بو داده تیره با بدن سنگین ، اسیدیته پایین و با طعم تیره تر و عمیق تر مشخص می شوند.

قهوه های تیره بو داده دیگر ویژگی های اصلی خود را ندارند ، بنابراین دانه های برشته تیره مختلف مزه و بوی مشابهی دارند.این بدان معنا نیست که ویژگی های جذابی ندارند. قهوه بو داده تیره به طور معمول دارای طعم آجیل برشته ، شکلات ، ادویه جات ، کارامل و شکر سیاه است .  همچنین دارای نت های خاکی ، دودی و چوبی هستند.

تشخیص قهوه بو داده تیره

نام های مختلفی برای دانه های تیره قهوه بو داده وجود دارد. برخی از رایج ترین آنها رست قاره ای ، رست فرانسوی ، رست اسپرسو ، رست ایتالیایی ، وینی ، نیواورلئان یا رست اروپایی است. هر زمان که این نام ها را روی بسته بندی مشاهده کردید ، می توانید مطمئن باشید که یکی از تیره ترین دانه های برشته موجود در بازار هستند.

چرا کباب تیره را انتخاب کنیم؟

قهوه بو داده تیره اسیدیته کمی دارد ، بدن آن سنگین است و از دانه تا دانه دارای کیفیت یکنواختی است. در واقع ، در مقایسه با برشته های سبک ، دانه تفت تیره به طور قابل توجهی نا متناقض و سازگار تراست.

رست های تیره برای تهیه اسپرسو نیز بسیار عالی هستند زیرا قند قهوه کارامل شده است ، که به طعم آن می افزاید. برای بسیاری از قهوه های اسپرسو از شیر استفاده می کنند ، شیر طعم قهوه  را بهبود می بخشد و تلخی آن را متعادل می کند. در واقع ، گاهی دانه ها با کیفیت پایین تیره تفت داده میشوند تا طعم های بد را از بین ببرند.

در گذشته ، قهوه های رست تیره از محبوبیت خاصی برخوردار بودند. پیشرفت در تکنیک های بو دادن و بهبود کیفیت دانه ها باعث شده است که در سال های اخیر رست  های تخصصی و سبک تر مورد توجه قرار گیرند.

مطالب مرتبط
بهترین قهوه در جهان - 10 تا از برترین ها 2021 ( قسمت اول )

قهوه کبابی تیره مناسب است اگر…

برای دوستداران قهوه که از طعم های جسورانه و قهوه پرجنب و جوش لذت می برند ، رست تیره عالی است. همچنین ، اگر عاشق قهوه اسپرسو هستید ، کرم غنی تر که توسط برشته های تیره ارائه می شود عالی است

در عین حال ، اگر ترجیح می دهید قهوه خود را با شیر بنوشید ، نحوه ترکیب آن با رست تیره بسیار رضایت بخش است.

قهوه تفت تیره نامناسب است اگر…

شما عاشق طعم های شدید ، دودی و مغذی رست تیره نیستید .

روش دم کردن مورد علاقه ما برای قهوه بو داده تیره

برای هر روشی دم آوری می توانید از قهوه بو داده تیره استفاده کنید. بیشتر در موکا یا اسپرسو موثر است. ما دانه برشته تیره را در دم سرد و فرنچ پرس دوست داریم. رست های تیره به خوبی با خامه و شیر کار می کنند زیرا به تعادل طعم قوی و تلخ کمک می کنند.

کدام رست کافئین بیشتری دارد؟

این را  می دانیم که قهوه بو داده تیره قوی تر از برشته های روشن و متوسط ​​است ، اما آیا حاوی کافئین بیشتری است؟به طور خلاصه ، نه.

کافئین ثبات خود را تا 392 درجه فارنهایت (200 درجه سانتیگراد) حفظ می کند و در حدود 585 درجه فارنهایت (285 درجه سانتی گراد) تجزیه می شود. دمای مورد استفاده در برشته شدن به ندرت به دمای بالاتر می رسد ، به این معنی که محتوای کافئین بدون در نظر گرفتن نوع  بو داده مشابه خواهد بود.

قهوه بو داده سبک به لطف زمان برشته شدن کوتاه ، کافئین بیشتری دارد . اما به طور کلی ، تفاوت زیادی در محتوای کافئین بین برشته های روشن و تیره وجود ندارد. تفاوت اصلی در محتوای کافئین در نحوه اندازه گیری قهوه است.

اگر با توجه به وزن (جرم) قهوه  میخواهید کافئین را اندازه گیری کنید ، بدون در نظر گرفتن سطح برشته ، همیشه همان مقدار کافئین را خواهید داشت.اگر از پیمانه (حجم) برای اندازه گیری استفاده می کنید ، قهوه ای که با دانه های برشته روشن تهیه می شود بیشتر از دانه های بو داده تیره برای دم خواهید داشت  زیرا دانه های برشته روشن بزرگتر و متراکم تر از دانه های بو داده تیره است. این تفاوت در اندازه منجر به تصور غلط  در مورد کافئین می شود.

و سرانجام ،  دانه قهوه روبوستا به طور طبیعی کافئین بیشتری نسبت به عربیکا دارد. اگر به دنبال چیزی هستید که به شما کافئین قوی بدهد ، پست “قوی ترین قهوه جهان” را ببینید ، و کافئین دارترین قهوه را پیدا خواهید کرد.

اسیدیته در انواع مختلف رست قهوه چطور است؟

ملاحظات دیگر این است که آیا دانه های برشته روشن نسبت به دانه ی تیره اسیدیته بیشتری دارند. مطمئنا رست های سبک تر از نظر طعم اسیدی تر هستند. برشته های سبک دارای pH بالاتری هستند زیرا حاوی اسید کلروژنیک بیشتری هستند. هرچه زمان برشته شدن بیشتر باشد ، اسید کلروژنیک بیشتر به اسید کینیک تبدیل می شود. این فرایند سطح pH را کاهش می دهد. با این وجود ، میزان اسید نیز بسته به محل منشاء دانه تغییر می کند. به طور کلی دانه هایی که در ارتفاعات بیشتر کشت می شوند ، اسیدیته بیشتری خواهند داشت.

از همراهی شما سپاسگزاریم. برای آگاهی از جدیدترین محصولات و تخفیفات اینستاگرام مارا به آدرس Brtcoffee.ir@ دنبال کنید.

زندگی برای داشتن قهوه بد خیلی کوتاه است.

شاد باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

3 نظر در “انواع رست قهوه لایت ، مدیوم و دارک و نحوه رست دادن قهوه

  1. بازتاب: قهوه قاهوا چیست و چگونه آن را تهیه می کنید؟ | brtcoffee.ir
  2. بازتاب: نحوه استفاده از کمکس (Chemex) برای تهیه قهوه پور اور (Pour over ) | brtcoffee.ir
  3. بازتاب: پور اور بهترین دم آور قهوه،با نحوه درست کردن قهوه با Pour over در خانه آشنا شوید! | brtcoffee.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *